maanantai 2. tammikuuta 2017

Opintomatkalla Pohjois-Italiassa, pienen matkakertomuksen kolmas osa

Gardalatte - juustola-osuuskunta luottaa erikoistuotteisiin

Opintomatkan kolmas matkapäivä aloitettiin aamuvarhaisella, sillä päivän ensimmäinen kohde oli juustoa tuottava meijeri Gardalatte. Juuston teko aloitetaan aina aamuvarhaisella tuoreen maidon saavuttua meijeriin. Juustola jalostaa n. 60 maitotilan maidon erikoisjuustoiksi.

Osuuskuntamuotoinen juustola on perustettu vuonna 1965. Sen päätuotteita ovat Grana Padano, Provoloni, Pastorino -juustot sekä näiden erilaiset kypsyysluokat.

Pääsemme seuraamaan juuston valmistusta alusta alkaen. Ensin maitoa lämmitetään ja juustomassa juoksutetaan kasaan isoissa kuparisammioissa. Massa siivilöidään irti herasta kankaan avulla, ja se nostetaan pyöreään muottiin. Tämän jälkeen juustomassa saa jäähtyä ja levätä hetken verran. Seuraavana päivänä muotti ja kangas irroitetaan, jonka jälkeen kiekon ympärille kiinnitetään kuvioleimasin (muoviliuska). 

Kuvioleimasimeen on merkitty juuston valmistusajankohta sekä laadusta kertovat merkit ja leimat. Kuvio tulee näkyvämmäksi vasta  kypsytyksen edetessä. Tämän jälkeen juustot suolataan isoissa sammioissa, ja nostetaan kypsytykseen suureen varastohalliin. Hallissa kypsytetään, harjataan ja käännellään juustoja keskimäärin 9 kuukautta, jonka jälkeen jälleenmyyjät jatkavat kypsyttämistä edelleen niin halutessaan. Juustovarasto on suuruudessaan hurja näky.

Juustot markkinoidaan jälleenmyyjille osuuskunnan oman markkinointi ja myynti -osaston kautta.  Suurin osa juustoista jää Italiaan, mutta vientiä on mm. Euroopan eri maihin. Juustonvalmistuksen sivuvirtana syntyvää heraa osuuskunta hyödyntää rehuna 8 000 sian sikalassaan, joka sijaitsi samalla pihamaalla aivan juustolan vieressä. Sioille syötetään toki myös maissia, jota viljellään sopimusviljelijöiden toimesta.

Lisää Gardalattesta: www.gardalatte.it

Centro Carni Colli Storici – nautatilan vasikat syntyvät vuorilla

Kaunis ajotie johtaa maatilan pihalle
Massimo Castrini kasvattaa lihakarjaa Lombardian Moreni kukkuloilla Italiassa. Elämäntehtäväkseen hän on asettanut alkuperäisrodun, Piemontese-rodun kasvattamisen ja rodun vaalimisen. Vähäisessä määrin tilalla kasvatetaan myös Romagnola, Chianina ja Marchigiana-rodun nautoja.  Massimo kertoo Moreni-kukkuloiden maaperässä kasvatetun rehun antavan lihaan ja jalosteisiin omaleimaisen maun. Emolehmät, joita on yhteensä 250 sekä näiden vasikat syntyvät ja laiduntavat vapaana 11 kk:n kesäajan kaukana kotoaan, Piemonten vuoristoalueella noin 700 ha:n vuokratilan laitumilla. Tämä takaa Massimon mukaan eläimille hyvän terveyden ja kasvun, joka on toista kiloa päivässä. Teurastamopalvelut maatila ostaa ulkopuoliselta toimijalta.

Paikallinen, "0 km"- ruoka on Italiassa kovassa nosteessa. Tästä syystä huomattava osa teurashiehoista ja -sonneista markkinoidaan palalihana kahden suoramyyntipisteen kautta. Aivan itsestään se ei kuitenkaan tapahdu. Ongelmaksi muodostui aikaisemmin vähempiarvoisten ruhonosien heikko menekki. Menekin parantamiseksi Massimo on tehnyt paljon töitä, hän on kirjoittanut keittokirjoja ja vaikuttanut menestyksellisesti television kokkiohjelmien lanseeraamiin resepteihin.

Tänä syksynä vapaa-aikanaan Massimo viimeistelee yhdessä tyttärensä kanssa keväällä valmistuvaa valokuvakirjaansa Norjasta ja Pohjois-Suomesta, johon suuntautuvaa kuvausmatkaa hän odottaa jo kovasti.

Saimme kulkea eläinsuojien läpi, joissa oli helteisestä päivästä huolimatta mukavan viileää. Seurueemme sai suuret kiitokset isännältä, sillä olimme kuulemma ensimmäinen ryhmä, joka oli kyennyt olemaan eläintiloissa oikeasti niin hiljaa, että eläimet eivät olleet häiriintyneet. Mitäpä muuta siinä pystyi toteamaan, kuin että sellaisia me suomalaiset olemme - tunnollisia.



Lisää Centro Carni Colli Storici tilasta: www.centrocarnicollistorici.it

Vierailun päätyttyä hyppäsimme jälleen bussin kyytiin, joka kuljetti meidät tutustumaan  Dalla Bertilla –maatilamatkailuyritykseen. Bertillalla on itsellään omaa salamin ja viinin tuotantoa ja ravintola on tunnettu laaturuoastaan. Maatilamatkailun puitteet olivat hulppeat, retkeläisiä tervehti sisäpihalla upea laguuni, jonka äärelle olisi ollut ihanaa jäädä pidemmäksikin aikaa. Myös Massimo Castrini liittyi seuraamme lounaan äärelle. 

Jälleen hupaisaa suominäkökulmaa asiaan toi se, että maatilamatkailu sijaitsi samassa rakennuksessa kuin eläinsuojatkin. Avoimista ovista ruokasaliin tulvahtelevat tuulet tuoksuivat ehdalta maalaiselämältä.


Maatilamatkailu Dalla Bertilla. 


Lisätietoa Dalla Bertillasta: www.dallabertilla.it

Coldiretti: edunvalvontaa- ja asiantuntijapalveluja maatiloille

Vatsat pyöreinä suuntasimme kohti Veronaa ja Coldirettin toimistoa, joka sijaitsee Veronan kaupungin laitamilla. 

Coldiretti on pienten ja keskisuurten italialaisten maatilojen edunvalvonta- ja neuvontaorganisaatio. Veronan aluejärjestössä, jonka toimintaan pääsimme tutustumaan, on jäseniä 15 000 ja he edustavat kaikkia maatalouden tuotantosuuntia. Koko Italian alueella jäseniä on n. 1 000 000. Toiminnan laajuutta kuvaa se, että järjestö tuottaa asiantuntijapalveluja jäsenilleen vuosittain n. 10 miljoonan euron arvosta. Toiminnan tarkoituksena on turvata myös pienten maatilayritysten pysyminen ja olemassaolo. Tämä edesauttaa maataloustuotannon monipuolisuutta, yksilöllisyyttä sekä yhteisöllisyyttä kuluttajien kanssa. Pienemmät maatilat ovat helpommin lähestyttäviä kuin suuret laitokset.

Kehittämishankkeista ja toiminnan painopisteistä tärkein tällä hetkellä on lähiruoan menekin edistäminen ja sen puolesta puhuminen. Tavoitteena on saada kuluttaja ja ruoantuottaja lähemmäs toisiaan.  Asenneilmasto on nyt otollinen ja järjestön organisoimiin Campagna Amiga – toritapahtumiin osallistuu ilahduttavan paljon kuluttajia.  Tavoitteena on lisäksi ruoan alkuperän nykyistä parempi näkyvyys kuluttajille.  Coldiretti tekee myös tiivistä yhteistyötä kansainvälisesti sekä toimii edunvalvontatehtävissä EU:ssa suomalaisen MTK:n tapaan.

Maatilamatkailuyrityksiä Veronan aluejärjestön alueella on n. 2 000. Nämä aloittavat toimintansa usein tarjoilemalla vierailijoille ruokaa.  Myöhemmin tulevat mukaan majoitus- ja muut palvelut. Tällä hetkellä kasvavia palvelutuotannon aloja ovat green-care ja eläinavusteiset terapiat sekä vanhusten sosiaalipalveluihin erikoistuminen.

Coldirettin yhtenä päämääränä on saada eri tuotteille laatumerkintä. Lisäksi järjestö pyrkii siirtymään maataloustuotteen edustamisesta ruuan edustamiseen. Tällöin maatalous nähdään eri näkökulmasta, kun puhutaan tuotetun raaka-aineen sijasta ruuasta ja sen nauttimisesta. Tämänkin työn tuloksena jotkin suuret kauppaketjut ovatkin muuttaneet suuntaustaan kohti lähituotettua ruokaa. Lisäksi monet maanviljelijät ovat siirtäneet tuotantotapaansa suoramyynnin puolelle.

Coldirettin edustajan mukaan uutena yhteistyön muotona ovat nousseet esiin viljelijöiden internetiä hyödyntävät  ”virtuaaliverkostot”. Erittäin mielenkiintoisen vierailun päätteeksi tutustuimme vielä toimiston alakerrassa olevaan tuottajien myymälään, josta saimme muhkeat lahjakassit kotiin viemiksi. 

Lisää Coldirettistä: www.coldiretti.it

Paluumatkalla pysähdyimme vielä isossa ostoskeskuksessa, jossa oli lyhyt hetki aikaa kierrellä ja katsella italialaisia kulutustavaroita.

Suomihuumoria ostoskeskuksen parkkipaikalla

Reporttereina toimivat Kimpasta Voimaa Maaseudulle-tiimi Jenni Koski IntoSeinäjoesta, Kari Kallioniemi ProAgria Etelä-Pohjanmaasta  ja Karoliina Streefkerk Sedu Aikuiskoulutuksesta.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti